Veel gestelde vragen

Heeft u een vraag over de producten of diensten van Stern? Op deze pagina hebben wij de veel gestelde vragen en antwoorden gepubliceerd. Staat uw vraag er niet tussen? U kunt eenvoudig online contact opnemen met een van onze medewerkers of een Stern vestiging bezoeken. 

Over verhuur

Mogen er ook andere mensen in mijn huurauto rijden?

Dat mag. De extra bestuurder laat u bij aanvang van de huur op het huurcontract vermelden. Onze baliemedewerker helpt u hiermee. Voor € 4,75 per persoon per dag worden extra bestuurders meeverzekerd. Uiteraard dienen zij net als u te voldoen aan onze huurvoorwaarden.

Vanaf welke leeftijd kan ik bij Stern een auto huren?

U moet minimaal 21 zijn. U moet ook minimaal 1 jaar in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Voor bestuurders tot 23 jaar geldt een ‘Young Driver’ toeslag van € 3,50 per dag.

Hoe legitimeer ik mij wanneer ik de auto ophaal?

Met een geldig paspoort, rijbewijs (huurder moet minimaal 1 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs) en een kopie van een recent bank- of giroafschrift, telefoonnota (vast net) of salarisstrook (maximaal 30 dagen oud). Extra bestuurders dienen te worden geregistreerd en hiervoor dient het originele rijbewijs te worden getoond.

Zowel rijbewijs als paspoort/ID worden bij de verhuurbalie gecontroleerd op echtheid en geldigheid, tevens worden de opgegeven telefoonnummers na gebeld.

Welke kosten moet ik allemaal zelf betalen?

Tijdens de huurperiode zijn de aan het gebruik van het voertuig verbonden kosten -  waaronder tolgelden, de kosten voor brandstof, reiniging, verkeersovertredingen en parkeren voor rekening - van de huurder. Bij verkeersovertredingen brengen wij € 15,50 administratiekosten in rekening. Indien u de auto niet afgetankt retourneert brengen wij tevens € 15,50 aftankkosten in rekening bovenop de gemaakte brandstofkosten.

In welke landen mag ik allemaal rijden met de huurauto?

U mag de auto enkel na toestemming van SternRent in het Buitenland gebruiken in de volgende landen: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Kroatië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Schotland, Slovenië, Spanje (met uitzondering van Ceuta en Melilla), Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen Zwitserland en Slovenië.
Overige landen zijn niet toegestaan.

Hoe ben ik verzekerd tijdens de huurperiode?

Bij de autohuur zit een all-risk verzekering met een WA-dekking van € 2.500.000,-

Wat is mijn eigen risico?

Het eigen risico bij niet verhaalbare schade bedraagt € 500,- per gebeurtenis. Bij bestelwagens geldt een hoger eigen risico en bij bovenhoofdse schade geldt een eigen risico van maximaal € 1.500,-  voor schade die is ontstaan ten gevolge van beschadiging van, of toegebracht met, enige deel van het voertuig dat zich op een afstand van meer dan 2 meter boven de grond bevindt, dan wel is toegebracht met enig deel van de lading dat zich boven die hoogte bevindt.

Kan ik mijn eigen risico afkopen?

Ja dat kan. Voor € 6,50 per dag kunt u het eigen risico verlagen van € 500,- per gebeurtenis naar € 150,- per gebeurtenis.

Zijn de inzittenden verzekerd?

U kunt een ongevallen inzittenden verzekering (OIV) afsluiten met een dekking van € 25.000,- bij blijvende invaliditeit en € 12.500,- bij overlijden. Voor personenauto’s / bestelwagens zijn de kosten € 2,55 per dag en bij een 7-9 persoons MPV /-bus bedragen de kosten € 5,75 per dag.

Hoe hoog is de borg van de huurauto en hoe kan ik die betalen?

De borg is opgebouwd uit de verwachte huursom, het eigen risico + € 80,- voor de brandstof. Deze borg laat u achter bij aanvang van de huurperiode op de Stern vestiging. De borg en huur dienen voldaan te worden met creditcard (wij accepteren MasterCard, Visa en American Express) of een pinpas op naam van de huurder. U kunt uw standaard eigen risico verlagen, daarmee verlaagt u dan ook de borg.

Kan iemand anders de borg voor mij betalen?

Dit is niet toegestaan. De pinpas of creditcard moet op naam van de huurder staan, zodat we de borg later op de juiste rekening kunnen terugstorten. Bovendien geldt deze regel vanuit veiligheidsoverwegingen.

Hoe wordt de huurovereenkomst betaald?

U kunt op de Stern vestiging betalen met de pinpas of creditcard (MasterCard, Visa, American Express). Debet cards (prepaid creditcards) kunnen niet verwerkt worden.

Wat zijn de openingstijden?

Al onze vestigingen zijn geopend op werkdagen tussen 8.00 – 17.30 uur. Een aantal van onze vestigingen zijn op zaterdag geopend van 9.00 – 13.00, dit gaat om de vestigingen: Amsterdam West, Den Haag, Eindhoven, Utrecht en Rotterdam Zuid. Op de vestigingspagina kunt u per vestiging de openingstijden en contactgegevens vinden.

Kan ik mijn huurauto ook buiten openingstijden terugbrengen?

In verband met de persoonlijke sleuteloverdracht is het helaas niet mogelijk om de huurauto buiten onze openingstijden terug te brengen.

Wanneer moet ik mijn auto uiterlijk inleveren?

De auto moet altijd vóór het tijdstip waarop de huurovereenkomst eindigt ingeleverd worden, bij de vestiging die is opgegeven in de huurovereenkomst. Voor verlenging van de huurovereenkomst kunt u bellen met de betreffende vestiging of naar 0900-8802 (€ 0,50 per gesprek)

Wat gebeurt er als ik de auto niet of te laat inlever?

Als u de auto na het aflopen van de huurovereenkomst niet (tijdig) hebt geretourneerd heeft Stern het recht de auto onmiddellijk terug te halen. De verplichtingen voor de huurder zoals opgenomen in de huurovereenkomst blijven van kracht totdat de auto weer in het bezit is van Stern. Onze huurafdeling heeft tevens het recht om de huurder 20% van de daghuurprijs in rekening te brengen voor elk uur waarmee de huurperiode overschreden wordt. Na overschrijding met 5 uur of meer kan tot 1,5 keer de daghuurprijs in rekening worden gebracht plus eventuele geleden schade door de verhuurder. 

Kan ik de huurovereenkomst verlengen?

Ja, u kunt de huurovereenkomst verlengen. Neem contact op met de vestiging of bel: 0900-8802 (€ 0,50 per gesprek).

Heeft Stern speciale actietarieven tijdens de feestdagen?

Bij Stern hebben we het hele jaar door aantrekkelijke tarieven. Bekijk online onze actuele acties.

Welk nummer kan ik bellen voor informatie of reserveringen?

Voor informatie over het reserveren van een personenauto of bestelwagen belt u ons servicecenter (0900-8802 (€ 0,50 per gesprek) of direct met de vestiging bij u in de buurt. U vindt een overzicht op de Stern vestigingenpagina.

Waar kan ik als particuliere klant een auto reserveren?

Als particuliere klant kunt u uw auto online reserveren. Of u kunt bellen met ons servicecenter op telefoonnummer 0900-8802 (€ 0,50 per gesprek). Daarnaast kunt u natuurlijk terecht bij alle Stern autoverhuur vestigingen. U vindt een overzicht op de Stern vestigingspagina.

Hoe lang van tevoren kan ik het beste een Stern huurauto reserveren?

De minimale reserveringstermijn bedraagt 24 uur, mocht u eerder over een voertuig willen beschikken kunt u altijd contact zoeken met de betreffende vestiging om na te vragen of het voertuig van uw keuze eerder beschikbaar is. 

Hoe werkt het online reserveren?

U kunt een online reservering maken door op onze algemene verhuur pagina een auto te kiezen of op ‘Prijs berekenen’, ‘Personen bussen’ of ‘Bestelwagens’ te klikken. U komt dan in onze reserveringsmodule waar u kunt aangeven waar en wanneer en voor hoe lang u een bepaalde klasse auto bij SternRent wilt huren.

Wat moet ik doen als ik pech krijg met een Stern huurauto?

Als u in een Stern huurauto rijdt, kunt u in geval van pech ons internationale alarmnummer +31 (0) 88 78 37 688 bellen. Dit alarmnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Wat moet ik doen als ik schade rijd of een aanrijding krijg met de Stern huurauto?

U vult altijd het schadeformulier (SAF) aan beide kanten in. Belt u daarna het internationale alarmnummer +31 (0) 88 78 37 688 of de betreffende Stern autoverhuurvestiging. Belangrijk: laat bij een aanrijding altijd een politierapport opmaken.

Kan ik bij Stern ook een camper of een aanhangwagen huren?

Wij verhuren geen campers of aanhangwagens, maar u kunt natuurlijk wel een bestelauto huren.

Ik ben op zoek naar een dieselauto, kan ik die bij Stern huren?

Ja dat kan. Onze 9-persoons autobussen en bestelauto’s worden altijd met een dieselmotor geleverd. Personenauto’s zijn zowel in benzine- als dieselmotor beschikbaar voor huur. Bel voor beschikbaarheid naar ons servicecenter 0900 – 8802 (€ 0,50 per gesprek) of met een van onze Stern autoverhuurvestigingen.

Het automodel dat ik zoek staat niet op Stern.nl

Indien uw automodel niet op Stern.nl staat, kunt u contact opnemen met onze huurafdeling via 0900 – 8802 (€ 0,50 per gesprek). Wellicht kunnen wij u alsnog verder helpen.

Ik wil mijn zakelijke auto(‘s) afmelden. Wat moet ik doen?

Bent u een zakelijke klant? Dan kunt u uw huurauto eenvoudig online afmelden. Houdt het kenteken en eventueel uw ordernummer of reserveringsnummer gereed. Via ons online formulier kunt u direct uw huurauto afmelden. U kunt de auto ook telefonisch afmelden. Dit kunt u doen bij de dichtstbijzijnde vestiging of via 0900 – 8802 (€ 0,50 per gesprek). U vindt op onze website een overzicht van onze autoverhuurvestigingen.

Hoe kan ik zakelijk een auto huren bij Stern?

Indien u zakelijk een auto wilt huren bij Stern kunt u contact opnemen met de afdeling Account Support via 030 – 2877670. Voor meer contactgegevens verwijzen wij u naar de contactpagina van onze huurafdeling.


Over leasing

Mag mijn partner ook in de leaseauto rijden?

Ja dit mag, als de partner een in Nederland geldig rijbewijs heeft en de autoregeling van de werkgever dit toestaat.

Kan ik privé een auto leasen?

Jazeker, hiervoor raden wij een private lease aan. Lees er hier meer over of bekijk onze privé lease aanbiedingen.

Wat is er allemaal standaard in het leasecontract opgenomen?

Onze leasecontracten zijn op basis van Full Operational Lease. Hierin zit standaard opgenomen: afschrijving, rente, houderschapsbelasting, WA + Casco verzekering, Ongeval Inzittendenverzekering, motorrijtuigen rechtsbijstandverzekering, onderhoud en banden, vervangend vervoer na 24 uur, administratiekosten en hulp bij pech in Nederland.

Hoe verloopt de facturatie?

Stern zal alle facturen per e-mail in PDF-formaat versturen. Een keer per maand ontvangt u een factuur voor de leasetermijn(en). Overige facturen (bekeuringen, eigen risico’s etc.) zullen wekelijks worden verzonden. 

Wat is voor mij voordeliger, een auto leasen of kopen?

Wellicht verwacht u dat wij leasen altijd het beste alternatief vinden. Van te voren is echter niet altijd te zeggen wat het beste alternatief is, dit hangt van zeer veel factoren af. Een goed en eerlijk advies kunnen wij u dus pas geven als we uw specifieke situatie in beeld hebben.

Is onderhandeling over het leasetarief mogelijk?

Wanneer u een betere aanbieding heeft gekregen kunt u altijd contact met ons opnemen. Stuur een e-mail naar onze leaseafdeling, en wij gaan kijken wat wij voor u kunnen betekenen.

Hoe werkt bijtelling bij een leaseauto?

Afhankelijk van de tariefschijf waarover u Loonbelasting of Inkomstenbelasting verschuldigd bent, zult u belasting moeten afdragen over het vastgestelde bedrag van de bijtelling (% x cataloguswaarde). De verschillende bijtellingspercentages zijn vastgesteld door de Belastingdienst en verschillen naarmate de auto het milieu meer vervuilt. Voor 2016 zijn er 4 verschillende percentages (25%, 21%, 15% en 4%) die worden berekend. 4% geldt uitsluitend voor auto’s zonder CO2-uitstoot zoals elektrische auto's. 15% is voor zeer zuinige hybride auto’s, 21% voor overige hybrides en zeer efficiënte brandstof auto's. 25% bijtelling is de standaard voor overige auto’s. De CO2-uitstoot staat vaak vermeld bij de specificaties van de auto die u wilt leasen en is tevens te zien op verschillende autosites. In sommige gevallen kan het bijtellingspercentage door toevoeging van opties veranderen. De definitieve cataloguswaarde en het definitieve bijtellingspercentage wordt uiteindelijk vastgesteld bij aanvraag van het kenteken van de auto.

Is tussentijdse wijziging van het leasecontract mogelijk?

Het tussentijds aanpassen van het leasecontract is mogelijk. Hier zitten wel financiële consequenties aan vast en wij informeren u hierover van tevoren.

Kan ik ook in het buitenland een auto leasen bij Stern?

Nee, wij zijn vooralsnog alleen actief in Nederland met onze leaseactiviteiten.

Wanneer vindt er een herrekening plaats?

Herrekening kan plaatsvinden wanneer de afwijking van het werkelijk aantal gereden kilometers t.o.v. het contractueel overeengekomen jaarkilometrage groter is dan 10%.

Ik heb een factuur met een prijswijziging ontvangen. Hoe kan dat?

Als componenten in het leasecontract wijzigen, zoals de verzekeringspremie en / of HSB (Houderschapsbelasting / Motorrijtuigenbelasting) dan wordt het leasetarief hierop aangepast. Het kan voorkomen dat uw leasetermijn dan gewijzigd is.

Waarom wijkt het termijnbedrag van mijn eerste factuur af t.o.v. de door mij getekende offerte?

Tussen het moment van bestellen en afleveren kunnen de autoprijzen gewijzigd zijn door de importeur. Ook kunnen er nieuwe belastingmaatregelen doorgevoerd worden waardoor de termijn wijzigt.

Wat gebeurt er per 1-1-2016 met de Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) op zuinige auto’s?

In 2016 zijn alle auto’s zonder CO2-uitstoot vrijgesteld van wegenbelasting. Voor zuinige auto’s met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gr / km, geldt een half tarief. Dit zijn dikwijls hybride auto's. De belastingplannen voor 2017 t/m 2020 staan in het teken van het terugdringen van het aantal bijtellingsschalen. Uiteindelijk worden alleen nog elektrische auto's zonder CO2-uitstoot beloont met een lagere bijtelling van 4%.

Bij wie kan ik mijn leaseauto aanbieden voor onderhoud?

Stern staat voor one-stop-shopping, dus u kunt uw leaseauto gewoon aanbieden voor onderhoud bij uw dealer. Dit geldt ook voor reparaties en banden wisselen.

Hoe krijg ik te weten of mijn leaseauto een APK nodig heeft?

U ontvangt standaard 2 maanden voor het verlopen van de APK een herinnering per post of per e-mail.

Mijn auto is aan een APK toe maar mijn leasecontract loopt bijna af. Mag ik de keuring nog laten uitvoeren?

De APK is een wettelijke eis en dient in principe altijd uitgevoerd te worden. In het geval dat de APK samenvalt met de einddatum van het leasecontract, dan hoeft er geen APK meer uitgevoerd te worden.

Waar kan ik de banden laten vervangen van mijn leaseauto?

Stern staat voor one-stop-shopping, dus u kunt uw leaseauto gewoon aanbieden voor banden wisselen bij uw dealer. Dit geldt ook voor reparaties en ander onderhoud.

Waar kan ik met mijn leaseauto terecht voor schadereparatie?

Raadpleeg uw leaseadviseur bij Stern. Wij hebben een landelijke netwerk schadeherstelbedrijven. Afhankelijk van uw schade wordt er een afspraak gemaakt met de meest geschikte werkplaats.

Is het mogelijk om winterbanden op te nemen in het leasecontract?

Ja dat is mogelijk. Lees onze voorwaarden of neem contact op met een van de onze lease-adviseurs.

Hoe meld ik schade aan mijn leaseauto?

U dient binnen 48 uur schade aan de auto te melden. Enkelzijdige schadegevallen (geen tegenpartij bij betrokken) kunt u simpelweg contact opnemen met onze leaseafdeling. Zij zullen een afspraak bij een van onze schadeherstelbedrijven maken. Is er een tegenpartij bij betrokken? Dan moet u altijd samen het Europees schadeformulier invullen.

Ik krijg een eigen risico doorbelast terwijl de schade verhaalbaar is. Hoe kan dit?

Zodra u een schade aan uw leaseauto meldt wordt in eerste instantie altijd het geldende eigen risico aan u doorbelast. Blijkt na ontvangst en verwerking van alle schadedocumenten dat de desbetreffende schade verhaalbaar is, dan zal de verzekeraar de schade verhalen. Zodra Stern de schade van de verzekeraar uitgekeerd krijgt ontvangt u een creditnota voor het eigen risico.

Hoe komt het dat ik bij een schademelding de totale schade doorbelast krijg?

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk. Onze leaseafdeling heeft het door u ingevulde en ondertekende schadeformulier niet ontvangen, de schade is niet gedekt op de polis of Stern heeft het schadeformulier te laat ontvangen. Op de factuur staat aangegeven waarom de schade is doorbelast. 

Heeft een schade effect op mijn no-claim?

De leaseafdeling van Stern werkt niet met een no-claim (bonus-malus systeem).

Moet ik een no-claim verklaring overhandigen?

Nee, dat is niet nodig.

Vanaf welke prijs is er een alarmverplichting?

Vanaf een catalogus prijs van € 50.000,- is een alarm Klasse 3 verplicht. Vanaf € 80.000,- is een Klasse 5 alarm verplicht.

Waar kan ik kosten declareren als mijn tankpas het niet meer doet?

Deze kosten kunt u declareren op de website van Travelcard. U dient in te loggen als pashouder en daarvoor heeft u een brandstofpas nodig.

Er is ingebroken in mijn lease-auto. Wat moet ik doen?

Bij inbraak doet u aangifte bij de plaatselijke politie of via www.politie.nl/aangifte. Vervolgens stuurt u de kennisgeving van aangifte en het schadeformulier naar de lease-afdeling van Stern. Wanneer u ruitschade heeft of uw auto niet meer rijdbaar is, kunt u buiten kantooruren contact opnemen met de nooddienst via telefoonnummer 088 783 76 00.

Ik ben de pincode voor mijn brandstofpas kwijt. Wat moet ik doen?

Neem contact op met het secretariaat van onze leaseafdeling. Tel: 0299 469 200.

Ik ben mijn brandstofpas kwijt. Wat moet ik doen?

Neemt contact op met het secretariaat van onze leaseafdeling. Tel: 0299 469 200. Buiten kantoortijden kunt u contact opnemen met ons noodnummer: 088 783 76 00.

Is het bedrag ‘incl. brandstof’ ook echt inclusief of moet ik rekening houden met een nacalculatie / afrekening?

Het brandstofvoorschot wordt elke maand in rekening gebracht met het leasetermijn. Ieder kwartaal vindt er een afrekening plaats die de werkelijk gemaakte brandstofkosten meeneemt in de calculatie.

Als ik pech onderweg krijg, kan ik dan de leaseafdeling van Stern bellen?

Jazeker, Pechhulp Nederland zit standaard in uw leasepakket. U kunt dus altijd een beroep doen op onze nooddienst. Tel: 088 783 76 00.

Wat doet Stern met bekeuringen van leaserijders?

De bekeuring wordt doorberekend aan de lessee, inclusief opslag voor administratiekosten.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen het ontvangen van een bekeuring?

U kunt een bezwaarschrift indienen en dit wordt ook uitgelegd op de beschikking. U moet wel altijd de machtiging meesturen die wij standaard met uw bekeuring verzenden. Wilt u een machtiging aanvragen, dan kan dit direct online gedaan worden. U hoeft verder geen contact op te nemen met onze leaseafdeling.

Naar welke landen mag ik allemaal met mijn leaseauto?

Alle landen die vermeld staan op uw groene kaart.

Wanneer heb ik een groene kaart nodig?

De groene kaart is het internationale verzekeringsbewijs voor de leaseauto. U dient deze dus altijd bij u te hebben wanneer u in het buitenland rijdt.

Hoe lang duurt de procedure die Stern hanteert om de kredietwaardigheid van een klant te beoordelen?

De aanvraag wordt binnen een werkdag afgehandeld mits alle gewenste bedrijfsinformatie beschikbaar is.

Wat houdt de acceptatie procedure in?

Bij de financiële acceptatie wordt een credit check uitgevoerd op basis van beschikbare jaarcijfers. De Afdeling Credit Risk zal bepalen of leasen via Stern mogelijk is en of dit zonder zekerheidstelling (aanbetaling) kan.

Ik ben een startende ondernemer, kan ik leasen bij Stern?

Ook startende ondernemers zijn welkom om te leasen bij Stern. Wel moet u er rekening mee houden dat – i.v.m. het ontbreken van jaarcijfers – er een aanbetaling verplicht is als financiële zekerheidstelling.

Wat houdt een aanbetaling in?

Een aanbetaling kan door ons worden verlangd als zekerheidstelling. De aanbetaling wordt, inclusief rentevergoeding, verdisconteerd in het leasebedrag. Hierdoor zal het leasetarief lager uitvallen.

Is een auto leasen voor een stichting of vereniging ook mogelijk?

Aan verenigingen en stichtingen die niet staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, vragen we bij de bestelling om een Akte van Maatschap of de statuten van de vereniging te verstrekken.

Wat houdt de inname procedure in?

Hierin worden alle regels aangaande het inleveren van de lease-auto behandeld. Schade bij inname, wat is wel en wat is niet acceptabel. U kunt hier meer lezen over de expertisenorm.

Hoe komt het dat ik na inlevering van de leaseauto nog facturen voor brandstofkosten ontvang?

Als de berijder zijn leaseauto heeft ingeleverd maar nog steeds gebruikmaakt van de tankpas, worden de tankkosten doorbelast. Ook kan het zijn dat een tankstation zijn tankingen pas na inname van de auto bij Travelcard heeft ingediend waardoor deze brandstofkosten achteraf worden doorbelast. 

Wanneer ontvang ik de eindafrekening?

Als u een leaseauto inlevert bij een erkend inleverpunt ontvangt u binnen enkele weken de eindafrekening. Aangezien Stern de leasetermijn en altijd 1 maand vooruit factureert, is het mogelijk dat wij onterecht een (deel van de ) leasetermijn bij u in rekening hebben gebracht. Deze teveel betaalde leasetermijnen krijgt u vanzelfsprekend gecrediteerd op de factuur van de eindafrekening.

Wat gebeurt er wanneer ik meer of minder kilometers rijd dan contractueel vastgelegd?

Wanneer u meer of minder kilometers rijdt worden deze verrekend volgens de meer- en minderkilometerprijzen, mits de afwijking binnen een marge van 10% blijft. Wanneer uw afwijking de marge van 10% overschrijdt, vindt een herrekening van het leasetarief plaats.

Hoe werkt de klachtenprocedure?

SternLease besteedt veel aandacht aan de kwaliteit van haar dienstverlening. Is de dienstverlening niet naar wens, laat het ons dan graag weten.

Dit kan door contact op te nemen met ons via:
Telefoonnummer : 0299-469200
e-mail : kcc@sternlease.nl

Binnen 1 werkdag zullen wij persoonlijk contact met u opnemen.
Wij streven ernaar om uw klacht binnen 5 werkdagen naar tevredenheid op te lossen

Geschillencommissie

Bent u uiteindelijk niet tevreden over de afhandeling van uw klacht, dan kunt u uw bezwaren voorleggen aan de Geschillencommissie van de Stichting Keurmerk Private Lease (www.degeschillencommissie.nl):

Geschillencommissie Keurmerk Private Lease

Bordewijklaan 46
Postbus 90600
2509 LP Den Haag

Versie 1.0 10 maart 2016


Over Stern onderhoud

Wat voor onderhoud kan er uitgevoerd worden bij een Stern servicepunt?

Een Stern servicepunt biedt universeel auto-onderhoud aan. Dit kan een APK of onderhoudsbeurt zijn maar ook het vervangen van onderdelen zoals een distributieriem. Voor gespecialiseerd merkonderhoud verwijzen wij u naar een officiële servicedealer. Bij de Stern vestigingen vindt u een overzicht van de automerken die onze werkplaatsen vertegenwoordigen. 

In welke landen is het verplicht om winterbanden onder de auto te hebben?

In de verschillende Europese landen lopen de regels voor het gebruik van winterbanden sterk uiteen. In o.a. Scandinavië, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zijn ze verplicht tijdens de wintermaanden. Wij raden altijd aan om op winterbanden te rijden in de winter. Bij twijfel, raadpleeg een Stern werkplaatsadviseur over of uw vakantieland winterbanden verplicht stelt.


Over schadeherstel

Ik kom voor een intakegesprek. Wat moet ik meenemen?

Neem uw kentekenpapieren, groene kaart, rijbewijs en de auto zelf mee. De rijbewijs is nodig i.v.m. eventueel vervangen vervoer.

Wat betekent de afkorting FOCWA?

FOCWA betekent Federatie Ondernemers Carrosserie Wagenbouw Aanverwantenbedrijven. Alle reparaties uitgevoerd door Stern, worden volgens de FOCWA richtlijnen uitgevoerd.

Wat is merkgarantie?

De garantie vanuit de merkdealer dat het voertuig conform de fabrieksspecificaties is hersteld. 

Waar kan ik met mijn leaseauto terecht voor schadereparatie?

Raadpleeg uw leaseadviseur bij Stern. Wij hebben een landelijke netwerk schadeherstelbedrijven. Afhankelijk van uw schade wordt er een afspraak gemaakt met de meest geschikte werkplaats.

Hoe regel ik vervangend vervoer?

Dit dient u bij de intake aan te geven. Indien u onderweg bent dan via de nooddienst van de leasemaatschappij of verzekeraar. Voor Stern is dit 088 783 76 00.

In welke landen mag ik allemaal rijden met de huurauto?

U mag de auto enkele na toestemming van de huurafdeling van Stern, de auto in het buitenland gebruiken. Na toestemming mag u de auto in de volgende landen gebruiken: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Schotland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen en Zwitserland. 

Hoe lang moet ik wachten met wassen nadat mijn auto gespoten is?

De Stern schadeherstelbedrijven leveren uw auto na reparatie gebruiksklaar voor u af. Bij de aflevering hebben wij uw auto al gewassen. Wij kunnen u van advies voorzien indien u speciale handelingen wil uitvoeren aan de lak van uw auto, kort na de reparatie.

Waar kan ik een Europees schadeformulier krijgen?

U kunt het Europees schadeformulier hier downloaden en uitprinten. 

Wat is water gedragen lak?

Lak op basis van water, niet meer met vluchtige oplosmiddelen zoals thinner.

Wat is schadereparatie?

De officiële term voor het herstellen van een mankement aan een voertuig, ontstaan door schade. Dit wordt ook wel schadeherstel genoemd. 

Wat moet ik doen na een ongeval?

Bij een klein ongeval waarbij de auto (of uzelf) niet te zwaar beschadigd is, en er geen tegenpartij is, kunt u doorrijden. Wij adviseren dan zo snel mogelijk naar een van onze schadeherstelbedrijven te gaan, autoschade wordt na verloop van tijd erger en kan de veiligheid van uw auto ernstig aantasten. Bij een groot ongeval of een ongeval waarbij een tegenpartij betrokken is, moet u op de locatie blijven en het Europees schadeformulier invullen. Als u een leaserijder van Stern bent of in een Stern huurauto rijdt, kunt u het volgende alarmnummer bellen: 088 783 76 00 . 

Kan ik mijn schade ook verhalen als er geen tegenpartij bekend is?

In het geval van verkeersschade, welke veroorzaakt is door een ander motorvoertuig, kan er een claim worden ingediend bij het Waarborgfonds Motorverkeer. Let op, dit is enkel voor schades die mogelijk door een WAM-plichtig voertuig zijn veroorzaakt. Oftewel een voertuig die volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen verplicht verzekerd moet worden om deel te mogen nemen aan het verkeer. 

Wat betekent total loss?

Je hebt technisch total loss en economisch total loss. Bij de eerste is het technische niet meer verantwoord om de auto te repareren. Reparatie zal niet meer plaatsvinden en de eigenaar is in de meeste gevallen verplicht de auto af te dragen. De auto zal bij een geselecteerd demontagebedrijf gedemonteerd worden. Bij economisch total loss zijn de reparatiekosten hoger dan de dagwaarde van de auto, minus de restwaarde van de beschadigde auto. In een aantal gevallen is er nog een mogelijkheid tot herstel, al dan niet met een bijbetaling van de verzekerde. 

Vermindert de waarde van mijn auto na het schadeherstel?

Nee, indien het voertuig optisch en technisch goed wordt hersteld, volgens de normen van de fabrikant, voldoet deze weer aan alle wet- en verkeerseisen en is hij weer zo goed als nieuw.

Wat is een dagwaarde?

De dagwaarde is de nieuwwaarde minus een bedrag in verband met waardevermindering door veroudering en slijtage. Oftewel het is het bedrag dat nodig is om een gelijkwaardig voertuig aan te kunnen schaffen. Dit is hetzelfde als de vervangingswaarde. 

Wat kost de reparatie van mijn autoschade?

Afhankelijk van de oorzaak en grootte van de schade en daarbij benodigde reparatiemethode kan dit enorm variëren, voor een vrijblijvende prijsopgave kunt u contact opnemen met de dichtstbijzijnde vestiging, zowel per mail als per telefoon.

Zit er garantie op de herstelde schade?

Alle Stern schadevestigingen zijn FOCWA Eurogarant; dat betekent dat u 4 jaar garantie op uitgevoerde werkzaamheden krijgt.

Wanneer is mijn auto klaar?

Vooraf wordt een beoogde hersteltijd besproken, indien dit door enige reden niet realiseerbaar zou zijn, wordt u daar tijdig over geïnformeerd. (bijvoorbeeld door verborgen schade of stagnatie in onderdelen leveringen)

Kan mijn auto gehaald en gebracht worden?

Ja dat kan. Binnen een redelijke afstand kan uw voertuig bij u thuis of op het werk worden opgehaald. Ook kunnen we u wegbrengen naar het werk en eventueel later weer op laten halen.

Ik heb een klacht over de uitgevoerde reparatie. Wat nu?

Allereerst adviseren wij u om de klacht te richten aan de desbetreffende Stern vestiging. De vestigingsmanager zal de klacht beoordelen en tekortkomingen of fouten in goed overleg met u oplossen. 

Geeft dit niet het gewenste effect, dan kunt u contact opnemen met het hoofdkantoor van Stern. In het uitzonderlijke geval dat wij er niet uitkomen, kunt u zich richten tot de geschillencommissie van de FOCWA. Deze partij zal als arbiter de zaak objectief beoordelen. 


Over verzekeringen

Wat is een groene kaart

Een groene kaart is een internationaal geldig verzekeringsbewijs. U bent verplicht om deze mee te nemen indien u met de auto naar het buitenland gaat. U ontvangt de groene kaart bij het afsluiten van uw verzekering en vervolgens ontvangt u ieder jaar een nieuw exemplaar. 

Hoe moet ik mijn schade verhalen?

Verhalen van de schade kan op meerdere manieren. Allereerst via uw eigen verzekeraar en de verzekeringsafdeling van Stern helpt u hier graag bij. Indien de schade onder de eigen dekking valt, zal de verzekeraar proberen deze kosten op de derde partij te verhalen.

U kunt ook via een rechtsbijstandverzekering de kosten verhalen. Uw verzeker zal de aansprakelijkheidsstelling voor u regelen en eventueel een schade-expertise laten verrichten. 

De schade kan ook rechtstreeks bij de tegenpartij worden verhaald. Indien geen dekking onder de eigen verzekeringsmaatschappij en / of rechtsbijstand, dan zal de benadeelde zelf, of met behulp van zijn of haar assurantie tussenpersoon, de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk moeten stellen.

Wat is een all-risk (casco verzekering)?

Deze verzekering vergoedt de schade aan uw auto die op de weg kan ontstaan, bijvoorbeeld door een botsing, doordat de auto omslaat of weg slipt. De verzekering geldt ook als dit door uw eigen toedoen gebeurt. Welke schades precies worden vergoed staat in de polis en hangt vooral af van het soort Cascoverzekering. Ook schade aan uw auto door ‘enig ander van buiten komend onheil’, zoals brand, blikseminslagen, hagelschade, diefstal en storm, vallen onder de dekking. Omdat deze verzekering bijna alle schades vergoedt, staat het ook wel bekend als de all-risk verzekering. 

Vanaf welke prijs is er een alarmverplichting bij lease-auto’s?

Vanaf een catalogus prijs van € 50.000,- is een alarm Klasse 3 verplicht. Vanaf € 80.000,- is een Klasse 5 alarm verplicht.


Over bedrijfswageninrichting

Wat kost een bedrijfswageninrichting?

Stern biedt een op maat gemaakte bedrijfswageninrichting voor elk voertuig. Geen enkele onderneming is hetzelfde, vandaar dat prijzen ook sterk kunnen verschillen per vakgebied en model bedrijfswagen. Voor de inrichtingsvoorstellen bestaan setprijzen, die u ontvangt op aanvraag. Kiest u voor een andere inrichting, dan is de prijs afhankelijk van veel factoren: gebruikte materialen voor vloeren en wanden, producten, accessoires en andere bijzondere voorzieningen. U kunt daarom altijd een vrijblijvende offerte aanvragen of op adviesgesprek komen.

Kan ik bij Stern alleen terecht voor de eigen productlijnen?

Nee wij beperken ons daar niet toe. U kunt bij de bedrijfwagenspecialisten van Stern ook terecht voor andere inrichtingsproducten. Overbouw en eventuele aanvullingen zijn eveneens geen probleem.

Kan ik bij Stern alleen terecht voor metalen inrichtingen?

Nee, wij hebben ook een aluminium productlijn. Maar waar dat nodig is of gewenst, kunnen wij maatwerkoplossingen bieden in verschillende materialen. Dit kan zelfs gecombineerd met standaard artikelen in metaal of aluminium.

Is een inrichting leasen mogelijk bij Stern?

Een inrichting wordt regelmatig als lease verschaft. De bedrijfswagen-afdeling van Stern werkt hiervoor samen met de interne leasetak. Vanwege juridische eigendomsrechten kan een inrichting alleen worden geleased in combinatie met de lease van de bedrijfswagen waar het wordt ingebouwd. Andersom is wel mogelijk; u kunt de inrichting zelf kopen terwijl u de auto leaset. In dat geval is de inrichting aan het einde van de leaseperiode van u en kunt u het dus hergebruiken.