Schadeherstel kan ook online aangevraagd worden via Stern.nl. De online aanvragen komen onder andere terecht bij Peter Kenter, medewerker van het klant contact center en al jarenlang schademanager bij SternSchade. We kijken met hem mee hoe een schadeberekening nou precies tot stand komt.

Autoschade foto’s maken

“Het belangrijkste wat klanten altijd moeten meesturen met hun schadeaanvraag, zijn duidelijke foto’s van de schade”, vertelt Peter. “Als ik weet waar de deuk zit en/of welk deel beschadigd is, is het voor mij makkelijker om direct een goede offerte te maken.”

Schadeherstel berekenen

Het is een hele onderneming om het landelijke netwerk van SternSchade te runnen, maar juist door die omvang hebben de schademanagers toegang tot veel kennis, ook bij de autofabrikanten zelf. Wanneer Peter een aanvraag krijgt en de schade op de foto’s beoordeeld heeft, gaat hij op zoek naar nieuwe of gebruikte onderdelen en berekent hij meteen de prijs. Door zijn jarenlange ervaring gaat dit zeer snel.”

Bij erg complexe schades kan Peter gebruik maken van het programma e-Calc “Dit programma wordt door alle SternSchade-vestigingen gebruikt en wordt constant geüpdatet met de laatste onderdelen en prijzen. Zijn de onderdelen en de hersteltijd eenmaal gekozen, dan doet e-Calc de rest. Het berekent de montagetijd, de arbeidsduur en alle overige kosten.”

Peter Kenter SternSchade

Taxatie in de werkplaats

Maar er zijn nog meer factoren waar uiteindelijk een schade-manager zoals Peter essentieel voor is. Zo blijft de offerteaanvraag een schatting tot de uiteindelijke taxatie in de werkplaats. “Soms is er meer schade aan de auto of duurt het plaatsen van het onderdeel langer dan verwacht, maar we zijn er wel altijd eerlijk over naar de klant. Bij met name Amerikaanse automerken moet ik ook rekening houden met de wisselkoers. De kosten van die onderdelen kunnen per dag verschillen, maar doordat we een grote partij zijn kunnen we ze toch voor een goede prijs bestellen.”

Zodra de offerte is opgemaakt, neemt Peter of een van zijn collega’s meteen contact op met de aanvrager. Dit wordt altijd binnen een werkdag gedaan. Snelheid en persoonlijk contact zijn 2 speerpunten voor de afdeling. Gaat de klant akkoord met het schadeherstel, dan wordt er meteen een afspraak gepland bij de dichtstbijzijnde SternSchade werkplaats.

Het mooiste vak dat er is

Volgens Peter wordt het schadeherstel aanvragen voor klanten steeds makkelijker. In mindere mate geldt dit ook voor schade-experts. “Ik deed dit werk al toen we nog gewoon met formulieren en uitgebreide tekeningen van auto’s werkten om onderdelen te bestellen en kosten te berekenen. Met de huidige software gaat dat veel sneller, maar de software zit nu ook meer in auto’s en daarvoor hebben schademonteurs een hele nieuwe denkwijze nodig. Ik ben zelf wel een voorstander van het digitaliseren van de kostenberekening. En uiteindelijk blijft schadeherstel het mooiste vak dat er is.”

schadeherstel