Gaan auto’s uit het straatbeeld verdwijnen? Het is een legitieme vraag want er zijn veel spannende ontwikkelingen aan de gang die de automotive industrie op haar grondvesten doet schudden. Een paar grote nieuwe spelers hebben zich aangediend om de auto van de toekomst te maken en de ontwikkelingen van de laatste jaren zijn verbluffend. Waar rijden we over een paar jaar in, en rijden we überhaupt nog wel zelf?

Duurzame aandrijvingen

Een van de belangrijkste doelen van de industrie is om een goede vervanger voor de verbrandingsmotor te vinden. Puur elektrisch rijden heeft momenteel een grote voorsprong maar er zijn nog meer duurzame brandstoffen in ontwikkeling. Zonnekracht is de krachtigste duurzame energiebron beschikbaar en veel fabrikanten experimenteren al met panelen op de (elektrische) auto’s. Vooral als aanvulling in plaats van totale vervanging.

Een alternatief op stekkerauto’s zijn waterstofauto’s. Deze aandrijvingen gebruiken een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Er blijft stroom bij gemoeid maar de actieradius is met waterstof veel hoger. Nadeel is wel dat het Nederlandse wegennet voorlopig nog te weinig waterstoflaadpunten heeft om deze auto’s te ondersteunen.

Rijden op bacteriën

De meest bizarre auto-aandrijving die we konden vinden is er een die op bacteriën loopt. Deze aandrijving wordt momenteel ontwikkeld door de Columbia Universiteit in New York. Specifieker gaat het om een speciaal soort bacteriesporen die uitzetten wanneer ze in contact komen met water. Dit is makkelijk na te maken voor wetenschappers en de kracht van de sporen is groot genoeg om een rad aan te drijven. Al moet daarbij wel gemeld worden dat de aandrijving alleen nog getest is met een kleine modelauto. De bacterieaandrijving op grote schaal bouwen kan nog jaren duren.

Transformerende auto’s

Natuurlijk is een auto meer dan een aandrijving. Ook via de carrosserie wordt er geïnnoveerd om de auto van de toekomst zo gestroomlijnd mogelijk te maken. Mercedes-Benz toonde vorig jaar op de autobeurs in Frankfurt een concept car die vanzelf transformeert bij snelheden boven de 80 km per uur. Alles om de aerodynamica perfect te maken voor verschillende snelheden.

Ultieme veiligheid

Volvo innoveert altijd op het gebied van autoveiligheid en de Zweden hebben dan ook een inspirerende visie: vanaf 2020 moeten Volvo’s geen dodelijke of zwaargewonde slachtoffers in het verkeer veroorzaken. Met de XC90 introduceerde Volvo de Scalable Product Architecture. Het SPA-platform wordt voor toekomstige modellen gebruikt, is veiliger dan ooit en kan eenvoudig uitgebreid worden met sensoren en nieuwe veiligheidssystemen.

Ook andere automerken zitten niet stil. Steeds meer modellen kunnen uitgerust worden met actieve en passieve veiligheidssystemen zoals adaptive cruise control, lane departure warning, dodehoekverklikkers en een pre-crash assistent. Zelfs basismodellen krijgen tegenwoordig al dergelijke hulpsystemen. Sinds begin 2016 staat het CBR ook een aantal rijhulpsystemen toe in het rijexamen.

Coming soon: de zelfrijdende auto

Dit alles wijst naar een auto die over een paar jaar op de markt moet verschijnen en waar veel van onze dealermerken maar ook Tesla, Google en Apple mee experimenteren: de zelfrijdende auto. Deze toekomst is dichterbij dan je denkt; menig fabrikant noemt 2020 als het magische jaar waarin zelfrijdende auto’s op grote schaal in de showroom verschijnen. Eigenaren van de Tesla Model S kregen vorig jaar al een software-update waardoor de auto deels zelfrijdend over de weg kan. Je moet je handen nog wel aan het stuur houden maar het begin is er!

Pal-V

Bron: Pal-V.com

Vliegende auto’s?

Kan het nog futuristischer dan een auto die geen bestuurder meer nodig heeft? Jawel, want ook die andere sciencefiction klassieker is in ontwikkeling: de vliegende auto! Deze innovatie is nog iets verder verwijderd dan de zelfrijdende auto al zijn er wel Nederlandse ondernemers mee bezig. We noemen PAL-V, dat met de PAL-V One een kruising tussen een auto en helikopter ontwikkelt. Vanuit Slowaakse hoek wordt er gewerkt aan een gevleugelde auto die de Aeromobil heet. Beide modellen zijn nog in de testfase maar spreken zeker tot de verbeelding. Helaas lopen ze wel tegen praktisch obstakels op. Bestuurders moeten een rijbewijs én vliegbrevet hebben. De Aeromobil 3.0 leent zich ook minder goed voor druk stadsverkeer want de auto moet eerst snelheid maken voor hij van de grond raakt.

Al deze producten en experimenten bewijzen dat de toekomst van de auto zeker niet in steen is geschreven. Wie weet waar we over 10 jaar in rijden of vliegen?