Prinsjesdag 2018 is geweest en het kabinet heeft zijn plannen voor 2019 bekendgemaakt. Wat staat er in de miljoenennota over mobiliteit en wat kan jij als automobilist voor veranderingen verwachten volgend jaar? Je leest hier alle details over de nieuwe kabinetsplannen!

Meer geld voor infrastructuur

Op financieel gebied gaat het uitstekend met Nederland. De economie groeit dus er is ook meer geld om uit te geven. Het kabinet trekt daarom meer geld uit om de infrastructuur te verbeteren en het fileprobleem aan te pakken. Minister van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) investeren volgend jaar ruim 7 miljard euro in de aanleg, beheer en onderhoud van de infrastructuur. Daaronder vallen bijvoorbeeld de spoorwegen maar ook de aanleg van nieuwe snelwegen. Andere speerpunten zijn het verbeteren van de verkeersveiligheid en de circulaire economie.

Prinsjesdag

7% bijtelling voor een fiets van de zaak

In het nieuwe Belastingplan is tevens een versimpeling opgenomen van de bijtelling voor het privégebruik van een zakelijke fiets. Het kabinet wil hiermee fietsen naar het werk stimuleren, dat door de opkomst van e-bikes en speed pedelecs ook aantrekkelijk is met langere woon-werkafstanden. Het maakt een zakelijke lease van een e-bike des te voordeliger!

4% bijtelling niet meer voor alle CO2-uitstootvrije auto’s vanaf 2019

Elektrische auto’s en andere CO2-uitstootvrije modellen leasen wordt in 2018 beloond met een lagere 4% bijtelling. In 2019 wordt deze regeling iets ingeperkt. Modellen wiens catalogusprijs hoger dan € 50.000,- is, hebben recht op 4% bijtelling over alleen dat bedrag. De overige cataloguswaarde valt dan onder de normale 22% bijtelling. De lage bijtelling geldt nog steeds voor 5 jaar (60 maanden) vanaf de registratie.

Elektrische auto’s blijven vrij van wegenbelasting (MRB) en BPM

Voor alle voertuigen die geen CO2 uitstoten hoeft ook in 2019 geen MRB-belasting of BPM betaald te worden. Voor plug-in hybrids, die een brandstofmotor met elektrische aandrijving combineren, geldt een half-tarief.

Voor dieselauto's van 12 jaar en ouder, zonder fabrieksroetfilter, zou de MRB met 15% omhoog gaan in 2019. Echter de Belastingdienst heeft de regeling tot nader order uitgesteld zodat ze de nodige aanpassingen in hun IT-systemen kunnen doorvoeren. 

Tot zover de belangrijkste wijzigingen voor automobilisten. Heb je vragen of wil je meer weten over de belastingregels rondom autolease? Neem gerust contact op met de Stern leaseadviseurs of bezoek een van onze dealervestigingen voor een vrijblijvend gesprek!