Het jaar 2019 is begonnen en het belooft weer een druk jaar te worden voor de Nederlandse wegen. De overheid heeft een aantal veranderingen aangekondigd die belangrijk zullen zijn voor automobilisten. De belangrijkste veranderingen behandelen we hieronder.

Meer 130 km/u-wegen

We mogen weer meer gas gaan geven dit jaar! Het kabinet wil meer 130 kilometerwegen toelaten. Niet alleen omdat auto’s dan sneller mogen, maar ook om het fileprobleem te bestrijden. Rijkswaterstaat werkt aan de ‘harmonisering van de maximumsnelheden’: te vaak veranderen wegen van maximumsnelheid waardoor automobilisten bot op de rem trappen en er een kleine plaatselijke files ontstaan. Om die reden is de A28 tussen de afritten Fluitenberg en Ruinen een 130 per uur-zone geworden. Andere snelwegen moeten volgen maar er wordt nog onderzocht welke dit jaar de nieuwe snelheidsbordjes mogen krijgen.

De 4 procent bijtellingsregeling voor elektrische auto’s wordt iets soberder

Een elektrische auto leasen blijft in 2019 beloond worden met de lage bijtellingsregeling. De subsidie wordt echter wel langzaam maar zeker afgebouwd. Voor 2019 geldt de regeling nog steeds voor alle emissievrije auto’s, maar bij elektrische modellen geldt het alleen voor € 50.000,- van de cataloguswaarde. Daar vallen de meeste modellen gelukkig onder. In het geval dat de waarde hoger is, valt de rest van het bedrag onder de normale 22% bijtelling.

Nissan Leaf E+

Oude diesels worden meer geweerd

Oude diesels hebben het steeds moeilijker in Nederland. Milieuzones in binnensteden worden talrijker en de regels kunnen per stad verschillen. Tussen 2020 en 2025 mogen alle gemeenten zelf bepalen of ze een milieuzone instellen. Dieselauto’s ouder dan 15 of 20 jaar kunnen dan geweerd worden. De regels gelden niet voor benzineauto’s en voor eigenaren van oldtimers, campers en gehandicaptenvoertuigen kunnen uitzonderingen worden gemaakt in overleg met de gemeente. Dit alles weegt zwaar op tegen het kopen van een oude dieselauto. De investering in een nieuw diesel- of benzinevoertuig in 2019 kan de slimmere keus zijn op de lange termijn.

De apk-eisen zijn verscherpt

Het RDW past regelmatig de apk-eisen aan volgens de nieuwste autotechnologie en milieuregels. 2019 is geen uitzondering, zeker niet nu het milieu een belangrijke rol in de politiek heeft en het aantal ongelukken op de Nederlandse wegen is toegenomen. Roetfilters worden strenger gecontroleerd voortaan en behoren in de auto te zitten. Is hij verwijderd of werkt hij zichtbaar niet meer goed, dan is dat een afkeurpunt. Olielekkage wordt ook aangepakt omdat het RDW geen druppel meer het milieu in wil zien komen. Vrijstelling van de apk-plicht voor auto’s ouder dan 50 jaar is voorlopig uitgesteld.

Ook in 2019 kun je op het Stern Weblog terecht voor het laatste nieuws omtrent mobiliteit! Houd ons ook in de gaten via Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. En uiteraard ben je altijd van harte welkom een Stern-vestiging te bezoeken voor een vrijblijvend gesprek.