Auto rijden en een telefoon vasthouden is al sinds 2002 verboden, maar appen op de fiets werd lange tijd gedoogd. Niet meer vanaf 1 juli 2019 want dan gaat het appverbod voor fietsers ook in. Met je smartphone spelen in het verkeer is te gevaarlijk en heeft er mede voor gezorgd dat het aantal verkeersslachtoffers de afgelopen jaren is gestegen!

Strenge controles

Fietsers die op hun mobiel kijken in plaats van om zich heen, het is helaas een alledaags Nederlands straatbeeld. Niet langer als het aan Minister van Verkeer, Cora van Nieuwenhuizen, ligt. Vanaf 1 juli gaat de overheid een appverbod voor fietsers handhaven. “Fietsers die met hun telefoon bezig zijn lopen een groter risico op een ongeval. Zij zijn cognitief en visueel afgeleid”, zei ze in een statement. Minister Grapperhaus van Justitie gaat zelfs met de politie in gesprek of er extra controles kunnen komen deze zomer.

bellende fietser

95 euro boete

De boete die fietsers uitgeschreven krijgen is ook al bekend: 95 euro exclusief de administratiekosten. Het ligt daarmee in de lijn van de boete voor fietsen zonder goede verlichting. De boete voor appen achter een autostuur is wel een stuk hoger met 240 euro. Dat komt omdat een gemotoriseerd voertuig meer schade aan zijn omgeving kan aanrichten. Niettemin zijn appende fietsers een gevaar voor zichzelf in het verkeer. De groeiende populariteit van e-bikes en speed pedelecs maakt het appverbod des te noodzakelijker.

De helft van de fietsers kijkt op z’n smartphone tijdens het rijden

Uit onderzoek van het Algemeen Dagblad blijkt dat 49 procent van de fietsers weleens appt onderweg. Onder 19 tot 24-jarigen is dat zelfs driekwart van de fietsers. Nederland hoort wel tot de Top 3 EU-landen waar de minste verkeersslachtoffers vallen, maar het aantal is de afgelopen jaren gestegen en experts wijzen onder andere naar de smartphone. Het is dus goed dat er strenger tegen wordt opgetreden, want oplettendheid in het verkeer is altijd nodig.