De gloednieuwe Nissan JUKE is door het onafhankelijk crashtestinstituut Euro NCAP (European New Car Assessment Program) bekroond met de maximale veiligheidsscore van vijf sterren. Het instituut roemt de nieuwe JUKE vooral voor zijn zeer hoge stijfheid en toonaangevende botspreventiesystemen.

De Nissan JUKE scoorde op de onderdelen inzittendenbescherming van volwassenen en kinderen respectievelijk 94 procent en 85 procent. Op deze onderdelen is de JUKE een van de best scorende modellen in de compacte SUV-klasse in 2019. Het model heeft deze uitmuntende scores vooral te danken aan zijn geavanceerde, rigide carrosseriestructuur van hoogwaardig ultrasterk staal. Nissan plaatst deze staalsoorten op tactische delen om de stijfheid van de carrosserie te optimaliseren en de energie die vrijkomt bij een botsing optimaal te absorberen, zodat krachten van het passagierscompartiment worden weggeleid.

Dankzij de zorgvuldige toepassing van deze speciale metalen heeft Nissan ook de zichtbaarheid rond veiligheidskritieke gebieden weten te verbeteren. De A-stijlen tussen de voorruit en deurstijlen zijn bijvoorbeeld dunner, maar nog wel zeer stijf dankzij strategische plaatsing van ultrasterk staal. De bestuurder profiteert hiermee van een beter zicht rondom. Ook in het donker geniet de bestuurder van maximaal zicht dankzij de standaard aanwezige LED-koplampen die tien meter verder schijnen.

Optimale bescherming van kwetsbare weggebruikers

De Nissan JUKE krijgt een bijzonder hoge score van 81 procent voor de bescherming van fietsers en voetgangers. De auto bezit diverse actieve veiligheidssystemen zoals Intelligent Emergency Braking. Dit systeem, dat behoort tot de standaarduitrusting, waarschuwt de bestuurder en activeert de remmen om een botsing met een voertuig, voetganger of fietser te (helpen) voorkomen.

Voorkomen is beter dan...

Euro NCAP geeft echter altijd de voorkeur om botsingen in de eerste plaats te voorkomen en kent punten toe voor technologie die bestuurders helpt botsingen te vermijden. Bij de nieuwste serie crashtests en het nieuwe beoordelingssysteem van Euro NCAP krijgt een auto extra punten als er systemen aanwezig zijn die verder gaan dan de wettelijke veiligheidseisen. De nieuwe Nissan JUKE pakt ook op dit onderdeel een hoge score van 73 procent, dankzij de Nissan Intelligent Mobility-technologieën.

Nissan ProPILOT

Nissan biedt een uitgebreid pakket van deze intelligente technologieën aan, inclusief het geavanceerde rijhulpsysteem Nissan ProPILOT op geselecteerde uitvoeringen. Dit systeem fungeert als opmaat naar autonoom rijden om de stress van lang woon-werkverkeer en druk verkeer op snelwegen te verlichten. De JUKE kan hiermee autonoom in de rijstrook blijven en een constante, veilige afstand tot voorliggende voertuigen behouden.

Primeur: Blind Spot 

Een primeur in het B-segment van compacte crossovers is Blind Spot Intervention. Dit systeem waarschuwt de bestuurder als een auto in de dode hoek schuilgaat en stuurt de JUKE terug in de rijstrook om een aanrijding te voorkomen tijdens het verwisselen van baan. Rear Cross Traffic Alert voorkomt botsingen met andere voertuigen tijdens het achteruitrijden, bijvoorbeeld uit een parkeervak.

Euro NCAP heeft een linksgestuurde Nissan JUKE met DIG-T 117 in N-Connecta uitvoering getest, maar benadrukt dat de scores gelden voor alle uitvoeringen.

Marco Fioravanti, Vice President Product Planning bij Nissan Europe: “We zijn ontzettend trots met het behalen van deze Euro NCAP-score. Het gebruik van geavanceerde materialen, inclusief ultrasterke staalsoorten en de toepassing van Nissan Intelligent Mobility-technologie betekent dat we een leuk, wendbaar en bovenal veilig totaalpakket kunnen aanbieden.”

Sinds 1997

Het onafhankelijk crashtestinstituut Euro NCAP test de veiligheid van nieuwe auto’s al sinds 1997 aan de hand van uiteenlopende criteria. Behalve het testen van de fysieke veiligheid van nieuwe auto’s in verschillende gesimuleerde botsingen, test en beoordeelt de organisatie ook botspreventietechnologie.