De belangrijkste punten op een rij

De miljoenennota en alle bijbehorende beleidsplannen van de overheid zijn op Prinsjesdag gepresenteerd. Hieronder lees je in een beknopte samenvatting wat een aantal plannen voor jou als automobilist kunnen gaan betekenen, mits deze door de Tweede Kamer worden goedgekeurd. 
Heb je vragen naar aanleiding van de nieuwe beleidsplannen of wil je graag advies bij het oriënteren naar een nieuwe of tweedehands auto? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag. Stern staat voor je klaar.

Laatste update: 22 september 13:00

Bijtelling van elektrische auto’s (EV’s) verandert

Rijd je met een zakelijke leaseauto ook privé? Dan betaal je bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwprijs van de auto, waarover je inkomstenbelasting betaalt. De korting op de bijtelling van een elektrische auto van de zaak gaat vanaf 1 januari 2022 omlaag. Dit betekent dat de bijtelling voor elektrische auto’s tot en met 2024 omhoog gaat van 12% naar 16%.

Daarnaast wordt de maximale cataloguswaarde (nieuwprijs) waar je bijtellingskorting over krijgt in twee stappen verlaagd. In 2022 geldt het percentage van 16% voor het catalogusbedrag tot € 35.000 in plaats van het huidige bedrag van € 40.000. Vanaf 2023 wordt dat € 30.000. Is je auto duurder dan dat? Dan betaal je voor het resterende bedrag de standaard bijtelling van 22%. In het klimaatakkoord zou de maximale cataloguswaarde van € 40.000 nog tot 2025 gelden, maar dat is dus niet het geval en wordt sneller teruggeschroefd. De overheid verwacht op deze manier wel de goedkopere emissievrije auto’s aantrekkelijk te houden voor de zakelijke markt, zodat er voldoende aanwas van elektrische auto’s is voor de particulieren op de tweedehandsmarkt.

Schaf je in 2022 een auto op waterstof of zonne-energie aan? Dan geldt de 16% bijtelling over de gehele cataloguswaarde van de auto. 


EV-subsidie voor particulieren

Om de aanschaf van elektrische auto’s door particulieren te stimuleren, is wordt er opnieuw subsidiegeld beschikbaar gesteld door de overheid. De subsidie per gekochte auto gaat echter welk omlaag. Het subsidiebedrag voor een nieuwe elektrische auto is nu € 4.000 en wordt € 3.700 en voor een gebruikte auto krijg je in 2022 € 2.000. Dit geldt uiteraard alleen voor auto’s met een koop- of leaseovereenkomst die is afgesloten op of na 1 januari 2022. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op jouw naam staan.


Verhoging van de bpm

Om de verkoop van emissievrije auto’s te stimuleren en om de verloren belastinginkomsten van het overschakelen op emissievrij rijden te compenseren wordt de bpm op diesel- en benzineauto’s verhoogd. Enerzijds worden de CO2-grenzen verlaagd, anderzijds gaat de bpm per tabel omhoog. De bpm gaat de komende jaren gemiddeld met 2,3 procent omhoog; dat percentage is gelijk aan de verwachte vergroening van personenauto's. Dit zorgt ervoor dat je voor een auto met dezelfde CO2-uitstoot als nu meer bpm gaat betalen bij aanschaf. Voor emissievrije auto’s geldt een bpm-vrijstelling tot en met 2024.


De percentages van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) gaan omhoog

De overheid stimuleert komend jaar het investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen en gooit de percentages van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) omhoog. Dit maakt het voor ondernemers interessant om hun wagenpark te verduurzamen met elektrische auto’s en bedrijfswagens. De MIA heeft 3 percentages, afhankelijk van het soort bedrijfsmiddel. De nieuwe percentages zijn 27%, 36% en 45%. Nu zijn de percentages nog 13,5%, 27% en 36%. In 2022 kun je dus maximaal 45% van de investeringskosten van een bedrijfsmiddel aftrekken van je fiscale winst.

 

Disclaimer

Aan bovenstaande kunnen geen rechten worden ontleend.