Column Tony Vos

Achter kleine dingen zitten vaak grote verhalen, zonder dat veel mensen zich dat beseffen. Als je naar je eigen Renault kijkt of rondloopt door een van de showrooms van Stern, dan zie je overal het bekende Renault-logo, ook wel wiebertje of dropje genaamd. Maar weinig mensen kennen de exacte afkomst van dit beeldmerk.

Logo's zijn voor bedrijven en producten heel belangrijk om in één oogopslag te worden herkend. Toen Renault in 1898 werd opgericht volgden diverse logo's elkaar snel op. En die logo's waren in de pionierstijd op de voertuigen van het merk nog niet te zien. Ze dienden vooral als hoofd op briefpapier en werden ook op de folders afgedrukt. Niet meer en niet minder. Het eerste logo bijvoorbeeld bestond uit twee keer de letter R van Renault die met de ruggen tegen elkaar stonden. Een soort aureool diende als omlijsting.

Maar toen werd het zomer 1922. Jarenlang had Renault een uiterst herkenbare vorm van de motorkap op alle modellen toegepast. En juist de vorm werd op dat moment aangepast. De kap kreeg een meer gestroomlijnde, strakke vorm. Tegelijk lanceerde Renault de elektrische claxon die bovenop het motorblok in de motorruimte werd gemonteerd. De klankbeker werd naar voren gericht. Een claxon onder de motorkap geeft een zeer gedempt geluid, dus moest er een gat in de voorkant van de motorkap worden gemaakt om dit geluid naar buiten te laten. Tja, en een gat in een motorkap is geen fraai detail. Ter maskering werd daarom een rond, koperen rooster gemaakt voorzien van diverse horizontale spijlen. De middelste spijl werd wat dikker uitgevoerd om daarop de merknaam Renault te plaatsen. Een nieuw logo was ontstaan.

De ronde vorm was puur functioneel gekozen en werd twee jaar later pas echt gestileerd. De ontwerpers van het merk vonden een ruitvormige versie van het rooster beter passen bij de lijn van de motorkap. Zo kwam het dat eind 1924, modeljaar 1925, alle Renaults werden voorzien van de eerste versie van het ruitvormige logo.

De prominente rol verdween toen het merk eind jaren twintig de radiator van achter de motor naar voor verplaatste en dientengevolge ook de claxon werd verplaatst. Maar de logovorm bleef zei het in het veel kleiner formaat. Alle ontwikkelingen die daarna plaatsvonden waren variaties op hetzelfde thema. In 1972 kreeg het Renault-logo aan de boven en onderkant afgeplatte vlakken en in 1992 ontstond het logo dat ook nu nog op ieder model te vinden is. De associatie met een rooster is daarbij volledig verdwenen.

Sinds het aantreden van Laurens van den Acker als ontwerpchef bij het Franse merk heeft het logo vooral aan de voorkant zijn prominente rol van weleer weer terug. Het verschil is dat er nu geen claxon meer achter schuil gaat.

Misschien een leuk verhaal voor in de kroeg of op de volgende verjaardag!

Kijk op losangemagazine.nl voor nog meer informatie, Losange Magazine is het magazine over alles wat met Renault te maken heeft!

Tony Vos

Tony Vos

Tony Vos is al ruim dertig jaar autojournalist voor diverse kranten, tijdschriften en internetsites, heeft zijn eigen youtube-kanaal (youtube.com/automedianl) en interesseert zich sinds zijn jeugd bovengemiddeld voor alles wat met Renault te maken heeft. Hij geeft al ruim tien jaar iedere drie maanden vanuit zijn passie het glossy tijdschrift Losange Magazine uit dat volledig over Renault gaat (losangemagazine.nl). En verder schrijft Tony exclusief voor Stern een periodieke column met elke keer een wisselend onderwerp.