Column Tony Vos

Het is al weer heel wat jaren geleden, maar ik kan me nog goed een gesprek herinneren met de verkoopleider van mijn toenmalige Renault-dealer. Hij klaagde over de manier van werken van zijn zonder uitzondering jongere verkopers. "Nee, toen ik zo jong was, begon het werk pas echt in de avond, dan ging ik bij klanten langs", en deze tijden keren nu terug.

Het heeft ook wel iets ouderwets romantisch. Een verkoper van de dealer die op een avond langs komt met de nieuwste auto van Renault. De klant kan vanuit eigen huis proefrijden, alle informatie krijgen en aan de keukentafel wordt het contract getekend. Ik heb dan meteen beelden van een door Piet Zwart (De Stijl) ontworpen Bruynzeel keuken en een formica keukentafel. De jeugd van tegenwoordig heeft geen idee waar ik het dan over heb.

Maar deze goede oude tijden zijn weer helemaal terug. De keuken en de tafel zien er volledig anders uit, maar medewerkers van Arend Auto komen weer gewoon langs bij de klant. Niet op de bonnefooi, om er maar eens een uit het Frans afkomstig oud Nederlands woord bij te halen, maar uiteraard keurig op afspraak. In deze tijden vieren inventiviteit hoogtij net als het heruitvinden van goede gebruiken die vroeger heel normaal waren. Laten we met z'n allen daar de betere dingen van vasthouden.

En het is lente, altijd de vrolijkste en meest frisse tijd van het jaar. De bomen en planten worden weer groen, alles staat in bloei, de zon schijnt en ook de temperaturen bereiken een uiterst aangenaam niveau. De mens krijgt daar een opgeruimd gevoel van. Het is daarom dé tijd om ook even extra aandacht te geven aan de auto. Pak een emmer sop, schoonmaakmiddelen, de stofzuiger en ga aan de slag. Want wat is er fijner dan in een opgeruimde, schone en fris ruikende Renault op weg te gaan. Veel mensen hebben daar nu de tijd voor. Stern heeft tal van materialen en hulpmiddelen om de auto weer lentefris te krijgen. En het resultaat is een positieve prikkel voor alle zintuigen.

Bij het lentegevoel passen ook lekkere, frisse kleuren. Ook voor een Renault. In de jaren zeventig was dat al helemaal geen probleem. Geel, rood, oranje en appelgroen bevolkten 's lands wegen. Tegenwoordig zijn het voor tachtig procent zwart, grijs en wit die de straten bevolken. En dat terwijl de ontwerpers voor ieder model prachtige, sprekende lakkleuren ontwikkelen. Diverse modellen die bij Stern in de showroom staan gaan getooid in warm oranje, vrolijk makend geel, stemmig blauw en om verliefd op de te worden rood. Laten we met z'n allen de wereld in het kader van deze lente een stuk vrolijker maken.

O ja, en als u tussen het poetsen door even wil ontspannen, kijken dan op www.losangemagazine.nl op de allernieuwste uitgave in digitale vorm van mijn tijdschrift over Renault.

Tony Vos

Tony Vos

Tony Vos is al ruim dertig jaar autojournalist voor diverse kranten, tijdschriften en internetsites, heeft zijn eigen youtube-kanaal (youtube.com/automedianl) en interesseert zich sinds zijn jeugd bovengemiddeld voor alles wat met Renault te maken heeft. Hij geeft al ruim tien jaar iedere drie maanden vanuit zijn passie het glossy tijdschrift Losange Magazine uit dat volledig over Renault gaat (losangemagazine.nl). En verder schrijft Tony exclusief voor Stern een periodieke column met elke keer een wisselend onderwerp.