Voorkom motorschade en vervang de distributieriem op tijd

Het is belangrijk om de distributieriem of -ketting tijdig te laten vervangen. Het moment dat de distributieriem breekt kan dit ernstige motorschade opleveren of zelfs tot het volledig vervangen van de motor leiden. Je kunt dit voor zijn door signalen te herkennen. 

Bij Hedin Automotive helpen we je graag met het vakkundig vervangen van de distributieriem. Op deze pagina vind je meer informatie over de distributieriem, leer je de signalen herkennen en kun je eenvoudig een werkplaatsafspraak maken! 

Wat doet een distributieriem of -ketting?

Beiden hebben dezelfde functie, ze vormen de verbinding tussen de draaiende assen in de boven- en onderkant van de motor. Hiermee is de riem of ketting verantwoordelijk voor een synchrone werking van de motor. Er staat continu druk op de riem of ketting, waardoor er sprak kan zijn van slijtage. De riem is gemaakt van een sterk soort rubber terwijl de ketting is gemaakt van een gehard staal. Hierdoor is de distributieriem vele malen gevoeliger voor slijtage dan de distributieketting. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor, weggewerkt achter stofkappen. De distributieketting kan langer mee maar is moeilijker te vervangen omdat deze zit ingebouwd in het motorblok.

Wanneer moet ik de distributieriem of -ketting laten vervangen?

De distributieketting gaat erg lang mee. Toch kan het zijn dat deze versleten is na een periode, je herkent dit aan een rammelend of ratelend geluid. De distributieriem daarentegen moet volgens Renault iedere 120.000 km of 5 jaar worden vervangen. Doe je dit niet op tijd, dan kan het zijn dat de riem breekt en je hierdoor blijvende schade aan je motor veroorzaakt. Om dit te voorkomen is het wijselijk om preventief en tijdig de distributieriem te vervangen. Twijfel je en wil je graag zeker weten dat je veilig op de weg rijdt? Kom langs bij ons in de werkplaats voor een diagnose!

Distributieriem of -ketting vervangen bij Hedin Automotive

Rijd je al lang rond met dezelfde distributieriem of hoor je een ratelend geluid? Plan een werkplaatsafspraak in of neem contact op om langs te komen in de werkplaats. Wij zullen een diagnose stellen, het kan zijn dat er nog andere onderdelen vervangen dienen te worden. Door dit met je te bespreken, weet je precies waar je aan toe bent en wat de kosten zullen zijn voor het vervangen van de distributieriem of -ketting. Samen houden we jouw Renault in topconditie.

Waar kunnen we je bij helpen?

Veelgestelde vragen over de distributieriem

Wat doet een distributieriem?

Een distributieriem vormt de verbinding tussen de draaiende assen in de boven- & onderkant van de auto met elkaar. 

Wat is het verschil tussen een distributieriem en een distributieketting?

Beiden hebben dezelfde taak, het verschil zit hem in het materiaal waar de onderdelen van worden gemaakt. Doordat een distributieriem gemaakt is van rubber zou deze sneller vervangen moeten worden dan de distributieketting die is gemaakt van een gehard staal. 

Wanneer moet ik de distributieriem laten vervangen?

Renault geeft aan dat het hoogstwaarschijnlijk na 120.000 km of na 5 jaar tijd is om de distributieriem te laten vervangen. Dit kan schade aan de motor voorkomen.

Wat komt er nog meer kijken bij het vervangen van de distributieriem of -ketting?

De distributieriem en ketting zitten beiden op moeilijke plekken. Daarom is het niet gemakkelijk om deze zelfstandig te vervangen. Alle onderdelen eromheen zullen zorgvuldig moeten worden verwijderd. Vaak kom je tussentijds nog andere onderdelen tegen die door slijtage ook aan vervanging toe zijn. Denk daarbij aan spanrollen, looprollen en de waterpomp.